Popular Posts

Sunday, May 22, 2011

Hasad Dengki - Nape perlu menjatuhkan org?

hem.... da lama aku x menulis kt sini... but malam buta ni da xleh tido n teringat cerita yg aku dgr beberapa ari lalu, aku tpanggil tuk menulis disini... ya, aku pernah mhadapi situasi begini beberapa thn lalu.. Alhamdulillah berkat kesabaran akhirnya kebenaran terserlah dan segalanya selesai slps beberapa bulan aku bgelumang dgn tekanan dek kerana fitnah org...But now ia berlaku thadap salah seorg insan yg rapat dgn aku.. hem... teringat pula aku kisah lama, dan kisah2 dengki yg blaku terhadap org2 keliling aku selama ni...

Biasa kita dengar dimana mana juga, ade aje org yg dengki bila kita belajar lbh baik dr mereka, kerja lebih baik, gaji lebih besar, bisnes lbh untung, hidup lebih bahagia dan mcm2 lg sehingga mbuatkan ada pihak x btanggungjawab cuba menjatuhkan kita... mcm2 cara akan dlakukan dan mereka ini x akan berhenti sehingga mereka bjaya mcapai matlamat mereka.... mcm drama lak... bakar bisnes org, jaja cerita buruk org, buat fitnah dan mcm2 lg..

dalam idup ni mmg kita akan lalui bnyk perkara, suka duka, susah senang... tp benda yg paling aku benci ialah bila kita dpt kejayaan n kelebihan sedikit, maka mulalah muncul 'setan' jahat dr diri insan2 sekeliling yg cuba menjatuhkan kita, dek kerana dengki dgn ape yg kita ade... Persoalannya ialah, MENGAPA? mengapa perlu begitu? bukankan rezeki masing? usaha lebih, dpt la hasil lebih... usaha kurang, maka hasil juga jd kurang memberangsankan... mmg ada juga kdg2 org yg kurang berusaha, tp dpt kejayaan lbh besar dr org yg usaha bmati matian, but, nk buat mcm mana? tu da kira 'bahagian' dia... biar lah... btl x? nape perlu dengki?

aku paham, mmg sikap normal manusia akan rasa cemburu bila ade org lebih dr mereka... jd bila cemburu, kita sepatutnya cuba buat yg lebih baik hingga mencapai kejayaan spt yg dikecapi org tersebut. bukannya dengki, berusaha menjatuhkan org tersebut dgn memburuk burukkannya... ape sudah jadi? bila kita menjatuhkan org lain dgn cara begitu, adakah kita akan bjaya menjadi yg terbaik kelak? sudah tentu tidak.. sudah tentu kita akan terperangkap in our own pathetic life forever... dan xkan bjaya spi bila2...

bila menjadi mangsa hasad dengki ini, apekah yg ptt kita lakukan? diam? lawan? perbetulkan keadaan?

hem... kalo aku, aku akan diam dan sabar, lihat tahap mana benda jd... spi 1 tahap bila aku rasa sudah melampau, aku akan perbetulkan keadaan... dgn cara elok... jgn gaduh2... x guna... sbb kalo kita gaduh dgn org bodoh, kita juga akan nmpk bodoh... btl x?

apepun kita kene beringat... idup kita ni, kdg2 kt atas, kdg2 kt bawah... karma akan dtg mengejar kita... kalo kita dok hasad dengki kt org, 1 ari nnt org lak akan pedengki n jatuhkan kita... sudah2 la tu... hentikanlah... g la tambahkan usaha... pasti masa kita akan sampai juga...

sekian je la buat masa ini.. aku nk tido... ngantok beno lak ha...

No comments:

Post a Comment