Popular Posts

Tuesday, April 5, 2011

the decisions that we made for our own good may hurt others.. but......

hemmm..... well... hard to say la... kdg2 dlm idup ni, kita terpaksa buat sesuatu kputusan yg sukar... lebih2 lg bila terpaksa memilih antara "diri sendiri" @ "org lain"

bagaimana kalau kputusan @ tindakan yg kita buat utk kebaikan n kepentingan diri kita sendiri adalah suatu kputusan @ tindakan yg hanya akan memalukan, menjatuhkan maruah, menyakiti hati n perasaan org lain @ org yg rapat dgn kita @ org2 yg banyak membantu kita?

kalau kita pilih diri kita, kita akan dikatakan "selfish" "x kenang budi, lupa diri, lupa daratan, x jaga ati kwn2" dan mcm2 la.... sedangkan budi dan bantuan yg ditabur oleh mereka sebelum ni sudahpun kita balas semula dengan budi n bantuan yg kita beri kepada mereka... masih tidak cukupkah?

but if kita memilih untuk terus menjaga hati dan perasaan org lain, bagaimana dgn diri kita? sanggupkan kita korbankan kebahagiaan, masa depan, masa, duit, kerjaya, dan sebagainya semata mata utk menjaga hati org? hanya utk memuaskan hati mereka? hanya utk memenuhi kehendak mereka? adakan mereka lebih penting dr diri kita sendiri? dan sampai bila sanggup kita jd begini?

ape yg aku nk ckp kt sini ialah, mcm mane nk buat kptsn yg adil? kira "win - win situation" la.... hem... susah, kan... pening... 

argggg..... bukan kita x kenang jasa mereka, cuma.... kita terpaksa buat kputusan yg terbaik utk diri sendiri... bukan sebab kita benci mereka ke, marah ke, ape ke, xda... mereka memang baik, bagus, perfect, n slalu membantu kita (walaupun kadang2 mereka beri janji yg x pasti), tapi kita tau mereka akan cuba yg terbaik utk kotakan janji mereka (walaupun kadang2 delay.. hahhahhaha). cuma, sekarang, jika kita memilih utk menjaga kepentingan mereka, maka kita akan 'jatuh' tersembam di lantai, idup akan punah ranah n merana.  bagaimana? pada masa itu, tiada siapapun akan mampu membantu kita. bagaimana? masa depan kita akan hancur sama sekali. bagaimana?

Jadi, saat ini, jika kita terpaksa memilih "diri sendiri", kiranya lebih baik n adil, kan? ala2 bak kata kawan aku sorg ni la, die kata ni rambo yg kata "kill @ be killed"... huhuhhuu.... maaf sgt2... xda niat  tuk menyakiti hati sesapa, but, keputusan perlu dilakukan... jadi bagi pendapat aku, kita perlulah pilih "diri sendiri". kerana masa depan dan hala tuju kita ditentukan oleh diri kita sendiri. mmg kita memerlukan orang sekeliling tuk membantu kita berjaya, tp kejayaan juga besenarnya lebih bergantung kpd diri kita sendiri.... 

ok la... sekian sahaja bebelan aku buat kali ini....

selamat malam...

No comments:

Post a Comment